Laatste nieuwsberichten

ERS Educational Award 2018

ERS Educational Award 2018

Erkenning van een Europese professional in de longgeneeskunde die een buitengewone bijdrage heeft geleverd aan het onderwijs in longgeneeskunde op Europees of internationaal niveau.


De ERS Educational Award van dit jaar wordt postuum uitgereikt aan professor Philip H. Quanjer, die op 26 juli 2017 is overleden.
Opgeleid als specialist in interne geneeskunde en hoogleraar Longfysiologie aan de Universiteit van Leiden, was hij een van de grondleggers van toegepast ademhalingsonderzoek in Nederland en ver daarbuiten - vanaf de jaren zeventig.

Hij drong niet alleen aan op nationale samenwerking (als erelid van het Nederlandse Longfonds), maar werd ook een van de pioniers van Europese synergiën die begonnen in de Europese gemeenschap voor kolen en staal, de wortels van de EU.

Prof. Quanjer ontving eerder al de Sadoul Lecture Award van de European Respiratory Society en was oprichter van het European Respiratory Journal. Hij sloeg bruggen tussen pulmonologie, pediatrie, fysiologie, epidemiologie, engineering, informatietechnologie en statistiek.

Binnen het Global Lung Initiative droeg hij actief bij aan de verbetering van de definitie en beschrijving van wat normaal is en wat niet, met betrekking tot de longfunctie.
Prof. Quanjer was een uitstekende leraar, altijd bezig om onderwijs op een hoog niveau te geven. In de begintijd van het internet bouwde hij een meertalige website (SpirXpert) zodat mensen eenvoudig toegang konden krijgen tot de basisprincipes van spirometrie en meer recent de GLI-gegevens en andere informatie met betrekking tot de longfunctie. Hij heeft deze website aan ERS geschonken en het blijft een zeer gewaardeerde hulpbron die het inzicht in de respiratoire fysiologie en pathofysiologie bevordert, met de nadruk op de meting en interpretatie van spirometrische testresultaten.

Last but not least was hij auteur en co-auteur van 167 gereviewde publicaties.

Bron: erscongress.org
Titelfoto: Irene Steenbruggen
Printen
Please login or register to post comments.